Ókori Egyiptom Művészete
July 16, 2024, 4:46 amAz ókori egyiptomi művészet utal art termelt ókori Egyiptom között a 6. században, és a 4. században, melyek felölelik a következőtől: Prehistoric Egyiptom, amíg a kereszténnyé a római Egyiptom. Festményeket, szobrokat, papiruszra, fajanszra, ékszerre, elefántcsontra, építészetre és egyéb művészeti hordozókra készült rajzokat foglal magában. Nagyon konzervatív is: a művészeti stílus nagyon keveset változott az idők során. A fennmaradt művészet nagy része sírokból és emlékművekből származik, így jobban bepillantást enged az ókori egyiptomi túlvilági hiedelmekbe. Az ókori egyiptomi nyelvben nem volt szó a "művészetre". A műalkotások alapvetően funkcionális célt szolgáltak, amely valláshoz és ideológiához kötött. Egy témát a művészetben megjeleníteni annyit jelentett, mint állandóságot adni neki. Ezért az ókori egyiptomi művészet idealizált, irreális világnézetet mutatott be. Az egyéni művészi kifejezésnek nem volt jelentős hagyománya, mivel a művészet a rend fenntartásának tágabb és kozmikus célját szolgálta.
- Művészettörténet - 7. évfolyam | Sulinet Tudásbázis
- Az ókori Egyiptom művészete by Blanca Farago
- Az ókori Mezopotámia és Egyiptom művészete (táblázatba rendezés)
MűvéSzettöRtéNet - 7. éVfolyam | Sulinet TudáSbáZis
A fáraók jellegzetes ábrázolása szerint mindegyikükön van paróka, tolldíszes korona, díszes gallér és hosszú szakáll. Temetkezés és halállal kapcsolatos szertartások: az egyiptomiak hittek abban, hogy a lélek a test halála után tovább él, és fontosnak tartották, hogy a halál után segítsék a lelket az útján. A számos ilyen témájú ábrázolás éppen ezt az utat segíti. A lélek útjának egyengetésén kívül kiemelt szerepet kapott a test tartósítása is: erre a célra szolgált a mumifikálás. Anubiszt gyakran látni ezeken a képeken, ő ugyanis a 'bebalzsamozó', az 'istenek orvosa'. Az ábrázolások mellett általában szövegek is olvashatók – ilyen formában maradt meg például az Egyiptomi Halottak Könyve, ami átfogó képet nyújt az ókori egyiptomiak túlvilághitéről. Bevezetésként ajánljuk Barry Kemp magyar nyelven is elérhető könyvét. Hétköznapi élet: az ókori Egyiptom mindennapjait ismerhetjük meg, amikor a különböző munkákat, zenészeket, táncosokat és szertartásokat ábrázoló műveket tanulmányozzuk. A hétköznapi jeleneteken az akkori viselet is megjelenik: a férfiak ágyékkötőt, a nők pedig hosszú ingruhát (kalaszíriszt) hordtak.
Az Ókori Egyiptom Művészete By Blanca Farago
Szoba II. Sarenput sírjából, Asszuánban (Egyiptom). A fal nyers fordítása: "Áldott Satet, az elefántok és Nekhbet, Nabure-Nakht úrnője szolgálatában". A Nabur-Nakht Sarenput másik neve volt. Az úgynevezett "Hyksos Szfinxek" Amenemhat III sajátos szfinxei, amelyeket több hikszosz uralkodó, köztük Apepi is újraírt. A korábbi egyiptológusok azt hitték, hogy ezek a valódi hikszosz uralkodók arcai. [31] Kézművesek ábrázolása az ókori Egyiptomban Négy királyi szék illusztrációi támogatóikkal Tutanhamon középső koporsójának részlete; Kr. 1355–1346; fa, levél arany, féldrágakövek és berakott üveg; 39 × 12 × 12 cm; Egyiptomi Múzeum (Kairó). A király Ozirida alakban látható, karjait keresztbe a mellkason, és a hatalom és a tekintély görnyedt és csapkodó szimbólumait tartja. Foire du Caire épület (1828), Párizsból, az egyiptomi újjászületés korai megnyilvánulása: a homlokzatot Hathor egyiptomi istennő fejei díszítik.
Az ÓKori MezopotÁMia ÉS Egyiptom MűvÉSzete (TÁBlÁZatba RendezÉS)
Letöltés PDF Olvasás online Az ókori Egyiptom több évezredes történetét végigkíséri félreismerhetetlen művészete, amely a klasszikus ókortól kezdve folyamatos érdeklődésre tarthatott számot. E művészet egyes kiemelkedő alkotásai ikonikussá, Egyiptomból elkerült más darabjai pedig a modern múzeumi gyűjtemények máig ünnepelt tárgyaivá lettek. A ma is eredeti helyükön álló alkotások érdeklődők és csodálók hatalmas tömegeit vonzzák Egyiptomba napjainkban is. Jelen könyv azt a célt tűzte maga elé, hogy tömören és világosan, csaknem kétszáz kép segítségével bemutassa az óegyiptomi művészeti nyelv koronkénti változásait. A kötet fő fejezeteit a nagy történeti, illetve az ezeken belül elkülöníthető művészeti korszakok adják, s a könnyebb áttekinthetőség érdekében ezeken belül, külön alfejezetekként kerülnek jellemzésre a meghatározó műfajok: az építészet, a plasztika, a kétdimenziós művészet és alkalmanként a kisművészetek. A szöveget kísérő képek és ábrák között a jól ismert és sokszor reprodukált "mesterművek" mellett - illetve sok esetben helyett - olyan alkotásokat.
Kezdetben az egyiptomiak a mintázat körvonalait tették, majd szükség esetén festékkel töltötték meg őket. Ezenkívül a festékek csak természetes és természetes színeket használtak: piros, sárga, zöld, kék és fekete. Elég elég volt a szerző szándékának kifejezésére. Sőt, a színek nemcsak ezt, vagy árnyalatot fejezték ki, hanem a színes tárgy lelkét közvetítették. Például a zöld a jó személyiség volt. A festmény elkészítése három szakaszban zajlott: az első festmény, a mélyedések kivágása és a végső festmény. Furcsa módon néhány festmény még ma is megtartotta színét.